روی خط افتخار

اسکانیا سری آر جدید؛ کامیون سال 2010 اروپا

اولین بار در اوایل تابستان 1386 در یکی از پارکینگهای جاده میانه به تبریز از نزدیک 5 دستگاه کِشنده اسکانیا آر470 را مشاهده کردم، تقریباً دو سال پس از عرضه در اروپا دیدن کشنده های سری آر اسکانیا واقعاً هیجان انگیز بود، اما امروزه دیگر دیدن کشنده های اسکانیا سری آر در جاده های کشور به امری عادی برای علاقمندان تبدیل شده است.

اسکانیا در سال 2005 نه تنها با عرضه سری آر عنوان کامیون سال را بدست آورد بلکه توانست عنوان پرقدرت ترین کشنده اروپا را نیز از آن خود کند، عنوانی که اسکانیا از سال 1969 همواره بدنبال کسب آن بوده تا شایستگی خود را برای داشتن لقب سلطان جاده نشان دهد ( با اینکه خیلی زود این عنوان را  به ولوو اف اچ 16 واگذار کرد ). در 5 سال گذشته کمپانی اسکانیا موفق به فروش 200000 دستگاه از سری آر در نقاط مختلف دنیا شده است.  اسکانیا برای سال 2010 تغییرات زیادی را در نمای بیرونی و درونی اتاق و موتور سری آر ایجاد کرد و از سوی کارشناسان 22 کشور اروپایی به عنوان کامیون سال 2010 اروپا نیز انتخاب شد. در دنیای کامیون سازان امکان ارایه کامیون جدید در هر سال وجود ندارد و معمولا سازنده ای که یک کامیون جدید را ارایه دهد، آن کامیون جدید به عنوان کامیون سال انتخاب می شود. با در نظر گرفتن سرمایه گذاری های سنگین، عدم نیاز شرکتهای حمل و نقل به داشتن کامیونهایی با ظاهر جدید در هر سال و سخت بودن طراحی یک موتور جدید برای یک کامیون، به نظر من عرضه ی کامیون جدید هر پنج سال یکبار از سوی یک سازنده منطقی و بجاست.

با نگاهی به ظاهر بیرونی و نمای جلو اتاق سری آر جدید متوجه تیز شدن طراحی کنار اتاق و سپر جلو خواهید شد که خود در افزایش ضریب آیرودینامیکی اتاق تاثیر مثبتی دارد ضمن اینکه ظاهری پویاتر را برای سری آر به ارمغان آورده است. خطوط افقی بسیار زیبای کنار اتاق با جلو پنجره و سپر هماهنگی کامل و بی نقصی دارد که این از مشخصه طراحی اتاق کشنده های اسکانیا است و سازنده دیگری را سراغ نداریم که تا این حد بر روی جزییات اتاق کامیون خود همانگ و دقیق کار کند. با تغییر و اصلاح جلو پنجره، هوای بیشتری به سمت موتور و رادیاتور می رود، لوگو اسکانیا نیز بزرگتر از قبل در بالای آن نقش بسته است. به نظر من اسکانیا توانسته است به بهترین شکل با حفظ اصالت، ظاهری زیبا و بروز شده ای را برای سری آر جدید طراحی کند اما همچنان اسکانیا سهولت سوار شدن به اتاق را فدای تو بردن پله ها و زیباتر کردن نمای ظاهری اتاق سری آر کرده است.

اسکریت های جانبی نیز تغییر یافته اند که به نسبت گذشته 0.6 درصد در کاهش مصرف سوخت موثرند.

در مورد موتور ها نیز افزایش قدرت در موتورهای شش سیلندر DC12  شاهد هستیم اما همچنان اسکانیا بر خلاف میلش از سیستم SCR   برای موتورهای وی هشت DC16  خود استفاده می کند، سیستمی که اولین بار از سوی مرسدس در سری آکتروس برای کاهش مصرف سوخت و هماهنگی با استاندارد های یورو 4 همرا با ماده ادبلو مورد استفاده قرار گرفت اما در موتور های شش سیلندر از سیستم برگشت گازهای خروجی EGR  استفاده می کند. نکته جالب در مورد موتورهای جدید اسکانیا این است که سری آر نیز به جمع کشنده های 440 اسبی پیوست. (آکتروس 1844، ولوو سری اف اچ 440 ، رنو پرمیوم 440 سفارش ایران، مان تی جی ایکس 440 ). اما شخصاً همیشه علاقه عجیبی به موتورهای 9 لیتری پنج سیلندر 310 اسبی اسکانیا داشتم. به احتمال زیاد برای موتورهای هشت سیلندر، جعبه دنده های خودکار اُوردرایو و جعبه دنده 8 سرعته و برای موتورهای شش سیلندر، جعبه دنده های 12 سرعته با اسپیلت ( تقسیم کننده ) مورد استفاده قرار می گیرد، البته نباید فراموش کنیم که همیشه اسکانیا برای هر یک از موتورهای خود یک یا دو جعبه دنده مخصوص در نظر گرفته است ( با توجه به گشتاوری موتور ) . در کشنده های سری آر  با جعبه دنده دستی همواره رفت و آمد راننده به کابین خواب بر خلاف ولوو به سختی و با تماس های مکرر با دسته دنده صورت می پذیرد.

از دیگر تغییرات و تجهیزات سری آر جدید می توان به:

* مخزن سوخت 1500 لیتری در مدل تراکتور

* طراحی غربیلک فرمان جدید

* چراغ های روشنایی در روز LED  همراه با تمیز کننده چراغ های جلو

* تشک های کیسه دار بهاری به ضخامت 155 میلی متر

* چهار نگهدارنده فنجان و زیر سیگاری

* پوشش چرم قهوه ای یا چوب برای فرمان ( اختیاری )

* نوار تزییناتی کروم تیره و چوب برای داشبورد ( اختیاری )

* قرار گرفتن تمام دکمه های کنترلی رو فرمان مانند کروز کنترل، ACC و کنترل سرعت در سراشیبی و کنترل صدا و مکالمه

* ریموت کنترل جدید برای قفل مرکزی

* جاپایی کوچک برای دسترسی به تختخواب بالا

* جعبه های کناری جدید به همراه نگهدارنده بطری با دسته های روکش چرمی و کفی مزین به نشان اسکانیا

* یخچال، رادیو، پخش سی دی و MP3

* سیستم ردیاب ماهواره ای جدید

* پورت AUX  بر روی داشبورد

 

در پایان از دوست گرامی ام محمد مقدم به جهت در اختیار گذاشتن فضای وبلاگ شخصی خود، سپاسگزاری می کنم.

عماد احمد یوسفی

بیست و دوم دی ماه هشتاد و هشت

منبع: سایت رسمی اسکانیا. سوئد

 


برچسب‌ها: اسکانیا سری آر جدید؛ کامیون سال 2010 اروپا
+ نوشته شده توسط عماد احمدیوسفی در جمعه ششم اردیبهشت 1392 و ساعت 9:27 قبل از ظهر |


Powered By
BLOGFA.COM